Boganmeldelse af Simon Papousek
Til oktober 2025 kan Flyvevåbnet fejre sit 75 års jubilæum som selvstændigt værn i Danmark. Flyvevåbnet har som bekendt mange forskellige opgaver, både til lands, til vands og på jorden. Bogen Forsvarets støttefly fremhæver denne del af Flyvåbnets maskiner, både propel- og jetfly såvel som helikoptere. Det er Ole Rossel som har skrevet værket, og ligger i umiddelbar forlængelse af hans tidligere bog Danmarks jagerfly (Gyldendal, 2016).

O-maskine (Foto: Forsvarsgalleriet)
Lad det være sagt med det samme – bogen er rig på tegninger og fotos! Så rig, at stort set hele indledningen handler om hvorledes forfatteren har (efter-)behandlet det store billedmateriale, som er hjørnestenen i bogen.

Catalina PBY (Foto: Forsvarsgalleriet)
De første fly der blev del af det samlede danske forsvar, var støttefly. Fly som først og fremmest skulle anvendes til træning og uddannelse med henblik på at få opbygget et slagkraftigt og funktionsdygtigt flyvevåben. Først fra slutningen af 1940’erne kom de moderne jagerfly til Flyvevåbnet, blandt andet Meteor F Mk IV.
Den 1. oktober 1950 oprettedes Flyvevåbnet som selvstændigt værn. Flyvepladser blev herefter omtalt som ’flyvestationer’, Flyverkommandoen blev etableret i Vedbæk og med Storebælt som adskilte de to Østre og Vestre Flyverbasiskommando. Forbilledet var britiske Royal Air Force (RAF) hvor der hentedes praktisk støtte og erfaring i oprettelsen og organiseringen af Flyvevåbnet.
Bogen gennemgår de forskellige typer af helikoptere og fly, ved at præsentere grundlæggende data, dens operative virke i tid samt hvordan og i hvilket omfang Flyvevåbnet anvendte de beskrevne maskiner. Hver maskine har sit eget kapitel, der udover at bestå af de indledende tekniske specifikationer, også har et righoldigt billedmateriale af maskinen i mange tænkelige situationer. Der er både tale om maskinen i luften, til lands, til vands, under optankning, reparation og mange andre situationer. Billederne bringes i sort/hvid og i farver, og afsluttes med farveplancher.

Sikorsky S-61 (Foto: Forsvarsgalleriet)
De forskellige maskiner præsenteres først med helikoptere, en-motorers propelfly, flermotorers propelfly og endelig jetfly. Hovedvægten af gennemgangen af de respektive flytyper er mestendels på de tekniske specifikationer, med få informationer om hvor flyene var stationeret. Det er dog heller ikke bogens ærinde. Det er typerne der er i fokus, og billedværket fremstår derved som meget helstøbt og ganske fornuftigt gennemarbejdet.
Den interesserede læser kan med fordel bladre sig igennem og finde lige præcis de typer der skal undersøges nærmere. For der er meget godt at hente i Ole Rossels bog.
