Kampe i Tyskland oplevet af kampvognsbesætningen

Ny bog beskriv­er de amerikanske Sher­man kam­pvogne og efter­føl­geren Per­sh­ing i kampe mod de tyske Tiger kampvogne

Anmeldt af Simon Papousek

I efteråret 1944 maste de allierede styrk­er i Vesteu­ropa de tyske forsvarere ud af Frankrig og Benelux-lan­dene. I nord rykkede de anglo-canadiske trop­per frem, mens amerikan­erne rykkede ind syd­fra, i ret­ning mod Ruhr-dis­trik­tet. De allierede stod på tærsklen til Tysk­land. Et angreb i netop Ruhr-dis­trik­tet ville desu­den ned­sætte tysk våben­pro­duk­tion betragteligt og i øvrigt skade så meget af den kri­tiske infra­struk­tur, at det amerikanske angreb og tyske forsvar for­ven­teligt ville blive voldsomt.

Sherman tanks advancing towards Vire Normandy 2 August 1944

Sher­man tanks advanc­ing towards Vire Nor­mandy 2 August 1944 (foto fra: US Nation­al Library)
M4 Sher­man kam­pvog­nen var de alliere­des mest udbredte kam­pvogn. Kam­pvog­nen blev navn­givet efter den kendte gen­er­al under Den amerikanske Borg­erkrig, William Tecum­seh Sherman

Selvom der i efteråret knap var gået et halvt år, siden de allierede var gået i land i Nor­mandi­et, havde de tyske styrk­er bidt effek­tivt fra sig, og flere gange var fron­ten på nip­pet til at briste for de allierede. Men med en utræt­telig ind­sats lykkedes det at bryde ud af det kri­tiske område i Nor­mandi­et, og de allierede styrk­er kunne efter­føl­gende sværme ud i Frankrig og befri Paris i slut­nin­gen af august.

”Spear­head” han­dler om en amerikan­sk kam­pvogns­besæt­ning, tilhørende 3rd Armoured Divi­sion – også kaldet Spear­head. Ud over besæt­nin­gen spiller kam­pvog­nen sin naturlige rolle i fortællingen.

                                                                               

Kam­pvog­nen er til at beg­y­n­de med den ikoniske Sher­man, der trods sin ringe bevæb­n­ing og lette pan­sring – i forhold til den tyske mod­stander – blev pro­duc­eret i et så van­vit­tigt antal og med så stor hast, at selv den tungeste kaliber ikke kunne ham­le op med antallet af Sher­mans, der blev sendt i kamp. Besæt­ningerne forbedrede efter bed­ste evne pan­srin­gen af deres Sher­mans, enten ved at sve­jse stålplad­er på siderne, eller ved at bek­læde fron­ten og siderne med sand­sække og træs­tolper spændt på.

Bevæb­nin­gen

Selve bevæb­nin­gen under­gik også forskel­lige foran­dringer: Kaliberen på den oprindelige 75mm kanon blev væsentligt forbedret, og besæt­nin­gen kunne efter for­godt­befind­ende selv mon­tere ekstra mask­ingevær­er til nærkamp og som luftværn. I kraft af det høje antal og den rel­a­tivt sim­ple motor og generelle vedlige­hold­else kunne reservedele hur­tigt skaffes fra andre øde­lagte Sher­mans, lige­som den var hur­tig at lære at køre. Både motor- og køre­gen­sk­aberne var søgt efterlignet fra land­brugs­mask­in­er og last­bil­er fra den civile trafik, idet det primært var hér, besæt­ningerne blev rekrut­teret fra. I det hele taget var Sher­man en glim­rende kampmaskine.

Men til trods for alle mod­i­fika­tion­er, for­blev den sår­bar over for den tyske kam­pvognspark. Og efter flere år som stan­dard kam­pvogn for de allierede var sce­nen nu gjort klar til et gen­er­a­tionsskifte. Per­sh­ing-kam­pvog­nen blev intro­duc­eret for de amerikanske styrk­er hen mod slut­nin­gen af 1944 og erstat­tede i større omfang den slidte vogn­park fra og med 1945.

”Spear­head” han­dler om netop denne over­gang, og hvor­dan besæt­nin­gen tog imod foran­drin­gen. Endelig havde de en mask­ine, som kunne matche de tyske kampvogne.

I

M26 Pershing preparing to cross the Rhine 1945

M26 Per­sh­ing prepar­ing to cross the Rhine 1945 (Foto fra US Nation­al Library)

”Spear­head” er det navn­lig kam­p­ene i Köln og efter­føl­gende i Pader­born, som dan­ner bag­grun­den for his­to­rien. Læseren føl­ger besæt­nin­gen, både når der er fred og ro mellem kam­p­ene, og de intense øje­b­likke, hvor kam­p­en ras­er. For­fat­teren Adam Makos evn­er på fortræf­fe­lig vis at fortælle om ryg­mar­vs­reak­tio­nen hos besæt­nin­gen, når der skal lades, sigtes og affyres mod fjen­den, med sans for det drama­tiske. For hvad nu hvis man bliv­er ramt først, eller man ram­mer ved siden af?

Læseren får også lov til at komme over i de tyske Tiger kam­pvogne. Her føl­ger man ligeledes unge mænd og deres plud­selige kon­fronta­tion med hærd­ede og erfarne kam­pvogns­besæt­ninger. Både dem, der er i ens egen vogn, såv­el som amerikan­erne. Unge mænd – eller ret­tere drenge – som hidtil har bidraget til krigsind­sat­sen med tjen­este bag fron­ten. Nu befind­er de sig direk­te i skudlin­jen. Og det er virke­lig godt fortalt.

Kampe i Køln

Et af højdepunk­terne i bogen foregår i Kølns søn­der­skudte cen­trum. Her føl­ger man besæt­nin­gen og hvor­dan de sniger sig ind på en tysk Pan­ther. Det lykkes for Per­shin­gen at ramme og ødelægge Pan­theren, og netop denne sekvens er blevet fore­viget på film af Jim Bates. Bates var tilknyt­tet 3rd Armoured Divi­sion som fotograf og var under det beskrevne angreb plac­eret i en bygn­ing, så han havde fuldt udsyn til Pan­theren og det, der var ved at ske. Den drama­tiske 48 sekun­der lange sekvens af Pan­theren, der bliv­er ramt, og dets mand­skab, der kravler ud og søger dækn­ing, kan find­es på net­tet. Jim Bates vandt en Bronze Star for sit arbe­jde som fotograf, ikke mindst på grund af netop denne film.

For­fat­teren Makos har fun­det frem til per­son­erne og deres erindringer. Både de skrevne såv­el som de mundtlige. Fortællestilen er både nøgternt beskrivende, når det han­dler om optak­ten til kam­p­ene og fron­tens udvikling, samt i første­per­son, når his­to­rien fortælles inde fra kam­pvog­nen. De mundtlige beretninger kan være præget af huller i erindrin­gen, fork­erte opfat­telser af det, der virke­lig skete og andet, som kan betragtes som kri­tisk. Det skal man holde sig for øje. Ikke desto min­dre fun­ger­er fortællin­gen og er et vægtigt sup­ple­ment til de mere pop­ulære skildringer, som man for eksem­pel oplever i film som ”Fury” eller serien ”Band of Brothers”.

Adam Makos: Spear­head. For­laget Bal­lan­tine Books, NY. 393 sider; Illus­tr­eret; 300 kr. (iflg saxo.com)